שוחרר ללא הרשעה צעיר שגידל 9 צמחי קנאביס בביתו

בן 27 נתפס כשברשותו 9 שתילי קנאביס לצד 30 גרם פרחים. בית המשפט השתכנע מהסבריו כי גידל את הצמח כדי להתמודד עם כאבי מחלת המעיים ממנה הוא סובל ושיחרר אותו ללא הרשעה.

מאת: פסק דין

השופטת הבכירה רמה לאופר חסון קבעה לאחרונה שנאשם שגידל קנאביס והחזיק בנוסף פרחי קנאביס במשקל שמוגדר ככזה שאינו לצריכה עצמית, לא יורשע וירצה 200 שעות לתועלת הציבור במקום זאת.

השופטת רמה לאופר חסון
רמה לאופר חסון, שופטת
בית משפט השלום בקריות
(צילום: אתר בתי המשפט)

השופטת התחשבה בהסברי הנאשם כי נאלץ לגדל את הקנאביס כדי להקל על מחלתו הקשה וכי מאז תחילת ההליכים פעל להשגת רישיון לשימוש בקנאביס רפואי.

כתב האישום הוגש נגד הצעיר לפני כשנה. עורכי הדין איימן סאלח וקובי לוי מטעם המדינה טענו כי הוא גידל קנאביס במשקל 1.35 ק”ג ושנתפס ברשותו קנאביס במשקל 30.45 גרם, כמות שלא נחשבת לצריכה עצמית כאמור.

מנגד, סניגורו של הנאשם, עורכי הדין ראובן מלאך וליז בן חמו, הודו בשם מרשם בעבירות אך הסבירו כי הוא חולה בקרוהן, מחלת מעיים קשה, והקנאביס סייע לו בהתמודדות עם כאביו. עוד ציינו כי הוא גידל את הקנאביס כדי שיהיה לו זמין מבלי שיצטרך להיחשף לגורמים שוליים.

בתסקיר שירות המבחן נכתב שהנאשם מטופל גם נפשית בשל הבעיה הרפואית שממנה הוא סובל ובעקבות חוויות טראומטיות מעברו. עוד פורט כי הוא פעל לקבל רישיון להחזקה ושימוש בקנאביס רפואי ובסופו של דבר גם קיבל אותו עקב מחלתו.

השירות התרשם שההליך המשפטי מהווה עבור הצעיר גורם מרתיע והאירוע הוא חריג להתנהגותו, שאינה עבריינית. עוד צוין כי הוא סיים לימודי מקצוע ומתחיל לבסס את מצבו התעסוקתי. כמו כן הדגיש השירות את העובדה שהצעיר הפנים את הפסול במעשיו ופעל להשגת אישור רפואי לצריכת הקנאביס. בנסיבות אלה המליץ השירות שלא להרשיע אותו.

בפסק הדין הבהירה השופטת לאופר חסון, מבית משפט השלום בקריות, כי ככלל אדם שהודה בביצוע עבירה יורשע. לדבריה, רק במקרים חריגים בהם ההרשעה פוגעת פגיעה חמורה בשיקום הנאשם, וסוג העבירה מאפשר לוותר על ההרשעה מבלי לפגוע מהותית בשיקולי ענישה אחרים, ניתן להימנע מהרשעה.

השופטת ציינה כי במקרה זה מתקיימות נסיבות מיוחדות, בריאותיות ושיקומיות, להימנע מהרשעה ולגזור על הנאשם עונש מקל מטעמי שיקום וצדק.

השופטת התחשבה בכך שמחלת המעיים הקשה היא שהביאה את הנאשם לביצוע המעשים כדי להתמודד עם כאביו. עוד היא הדגישה כי הצעיר פעל להשגת רישיון לשימוש בקנאביס, פרוצדורה שאורכת לא מעט זמן, ובסופו של דבר קיבל אותו.

כמו כן ציינה השופטת כי מדובר בצעיר שסיים את לימודיו וטרם גיבש את עתידו המקצועי, המתפקד באופן נורמטיבי ואינו מתנהל על פי תפיסות ודפוסי התנהגות עברייניים. בנוסף, הוא הפנים את הפסול שהיה במעשיו וההליך המשפטי חידד עבורו גבולות.

בנסיבות אלה השופטת לא הרשיעה את הנאשם וגזרה עליו 200 שעות לתועלת הציבור בלבד.

מקרה דומה ארע בחודש שעבר כששופט בית משפט השלום בירושלים שיחרר גם כן ללא הרשעה סמ”פ במילואים שגידל 9 צמחי קנאביס בביתו.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר